17 Mart 2008 Pazartesi

Tek tıkla dünyalar önünde: Yemeksepeti




Yemek yemek ve yapmak belki de dünyada insanın tadabileceği en güzel zevklerden birisi. Hele de biraz yaratıcıysanız ve damak tadına sahipseniz, mutfakta çeşit çeşit baharatlar yardımıyla klasik pişirme yöntemlerine yeni detaylar katarak annenizin alıştığınız yemeğini bambaşka bir şekilde ortaya koyuyor ve afiyetle yiyorsanız, bu zevkin ne demek olduğunu siz de biliyorsunuzdur.


Ancak günümüzde bunu yapacak zamanı bulabilmek için pazar gününü beklemeniz gerekiyor. Sabah güzel bir kahvaltı, akşama da leziz bir yemek hazırlayabilmek için zaman bulma ihtimalinizin bulunduğu tek gün! İşte benim için pazar günü zevk için yemek günü. Diğerleri sadece “ Aç ayı oynamaz” atasözümüzün doğruluğu çerçevesinde sadece doymak amaçlı. Bu bağlamda en büyük yardımcım - yemek hazırlamaya, hatta çıkıp bir şeyler atıştırmaya bile zaman ya da güç bulamadığım zamanlarda – http://www.yemeksepeti.com/.


Amazon.com’un CEO’su Jeff Bezos’un “Biz insanlara daha az para harcatmaya çalışan bir şirket olacağız.” sözünden hareketle bu işe atılan Nevzat Aydın, 2001 yılının Ocak ayında yemeksepeti.com’u kurdu. Gelişme politikaları olarak da “internetin kullanıldığı ve paket servisin olduğu her yerde yemeksepeti kurulabilir.” cümlesini benimsedi.


60 milyon $’lık başarısız bir ixir projesi ile neredeyse aynı zamanda, Kasım 2000 ve Şubat 2001 gibi iki büyük krizin arasında sadece 180.000$’lık yatırımla kurulan bir site yemeksepeti. O zamanlarda siteye inançlarının oldukça yüksek olduğunu belirten Aydın, parayı doğru kullanmanın önemini bu aşamada çok iyi anladıklarını söyledi. Ayrıca böyle bir kriz ortamında kurulmuş ve hayatta kalmış olmanın avantajlarının da olduğunu belirten Aydın, 2004’e kadar karşılarına rakip çıkmadığını belirtiyor. İnternet dünyasını göz önüne aldığımızda 3 senede başarılı bir şirketin deyim yerindeyse “Atı almış, Üsküdar’ı geçmiş.” olacağını düşündüğümüzde herhangi bir rakibin yemeksepetini zorlaması söz konusu bile değil.


Nevzat Aydın’ın tecrübeleri doğrultusunda inandığı üç önemli gerçeğe göz atacak olursak:
-Her zaman en iyi arkadaşınız iş ortaklığı için en doğru kişi olmayabilir.
-1000 fikir, 7 proje, 2 başarı öyküsü…
-Doğru yer, doğru proje, doğru zaman…

Bu prensipleri uygulayan ve siteye her aşamada inancının tam olduğunu belirten Nevzat Aydın’ın yemeksepeti şu anda 2.500 üye restoran, 350.000 kullanıcı, günde 30.000 sipariş, 2720 de en fazla sipariş veren müşteri gibi olağanüstü rakamlara sahip. Siteye üye olanların %41’i ise aktif olarak sipariş vermekte ki bu rakam genel olarak internetten satış yapan firmalar incelendiğinde %1-2 civarında.


Yurtdışında örneği bulunmayan yemeksepeti modelinde restoranlar ve kullanıcıların istekleri ayrı ayrı değerlendirilerek ortak bir payda da uzlaşma sağlanmış durumda. Restoranlar tanımadıkları bir siteye ödeme yapmak istemiyor, teslimatı kendileri yapmak ve parayı kendilerinin almasını istiyorlardı. Kullanıcılar ise kredi kartı numarası vermek istemiyor, yemeği alırken ödeme yapmak istiyorlardı. Ayrıca yemeğin kalitesi ve kimi muhatap alacakları konusunda şüpheleri vardı. Tüm bu sorunları gidermek için üyelerden herhangi bir ücret alınmayan, sipariş geldiğinde kapıda ödeme yapmalarına olanak sağlayan, markalı ürünlerin bulunduğu, şikayetlerin direk kendilerine yapıldığı ve en güncel menülerin bulunduğu, restoranlardan ise aldıkları sipariş üstünden komisyon ücreti alan, siparişlerin faks ya da telefonla bildiren bir sistem kurdular. Böylece hem kullanıcıların memnun kalması hem de restoranların işine ve zamanına minimum müdahale edilmesi sağlandı.


Yemeksepeti’nin çalışma prensibi;

1-Kullanıcı yemeksepeti.com'a girip siparişini veriyor.

2-Yemeksepeti 'ne gelen bu sipariş ilgili restorana iletiliyor. Bu iletim, eğer restoran belli bir sayının üzerinde sipariş alıyorsa post cihazıyla (kurulum ücreti tamamen yemeksepeti'ne ait olan) gönderiliyor diğer türlü telefonla bildiriliyor.

3-Restoran siparişi hazırlıyor ve yemeği götürecek kişiye teslim ediyor.

4- Sipariş kullanıcıya (10-45 dk arasında) teslim ediliyor.

5-Kullanıcı ödemeyi kapıda yapıyor: Nakit, kredi kartı, sodexho, ticket şeklinde ödeme yapabiliyor.
6-Yemeksepeti de bu ödeme üzerinden %10 komisyon alıyor.



Yemeksepetinin karşılaştığı zorluklara gelince, bunların başında insanlara hemen ulaşması gereken bir satışın yapılıyor olması. Bu yüzden gecikmeye karşı her türlü önlem alınmalı. Ayrıca müşteri memnun etmenin zorluğu da göz önüne alındığında bu işlem oldukça zorlayıcı olabiliyor. Bu yüzden operasyon bölümünde çalışan 24 kişinin pür dikkat çalışması gerekiyor.
Yemeksepetinin ilk olmasının sağladığı avantajın yanında, bu işin ilk kez yapılması önyargılı yaklaşımlara sebep olabiliyor.

Yemeksepeti, “Hiçbir sadakat programı, kötü hizmet ve ürünün üstesinden gelemez” anlayışıyla, müşteri daima haklıdır prensibini benimsemekte.

Oldukça başarılı olan bu sitede, başarının artması için;
-Puanlama sistemi getirildi.
-Canlı yardım ile sorunların hemen çözümü sağlandı.
-GPRS Pos sistemiyle restoranların siparişleri daha hızlı alması sağlandı.
-SMS ya da Digitürk yoluyla sipariş alınmaya başlandı.
-DVD promosyonu uygulaması başladı.
-İngilizce kullanım sayesinde yabancılara da ulaşıldı.
Nevzat Aydın'ın “Riskleri genç yaşta almak daha kolay, yaş ilerledikçe insan risk almaktan kaçınıyor” sözü, başarıya ulaşmanın başlıca noktalarından olan riski almak ve başarmak prensibini uygulayabilmek için genç yaşta bu tür işlere atılmanın önemini ortaya koyan canlı bir örnek olarak karşımıza çıktı.

1 yorum:

Uğur dedi ki...

restaurantlara siparişler mail olarak düşmüyor mu ?

gprs pos sistemi mi getirdiler ?